Kauneusalan startup-yritys

Kauneusalan startup-yritykset ovat olleet nousujohdanteisessa suunnassa ulkomailla jo useiden vuosien ajan. Suomessa kyseinen ilmiö on kuitenkin ainakin toistaiseksi vielä hieman tuntematon. Kauneus ja trendit voivat kuitenkin olla arvokas sijoituskohde, joten kauneudenhoitoon kannattaisi panostaa juuri nyt. Koska Suomessakin vietetään paljon erilaisia juhlia, voi kauneusalan yritys saada asiakkaita, jotka haluavat esimerkiksi, että heille tehdään halloween meikki ennen suuria juhlia.

Startup-yritys tarkoittaa siis käsitteenä nuorta yritystä, joka tavoittelee kovaa kasvua. Monella aloittavalla tai vähän aikaa sitten aloittaneella kauneusalan yrityksellä on potentiaalia tähän. Suomessa perustetaan vuosittain noin 4 000–5 000 startup-yritystä. Kuitenkin ainoastaan pieni murto-osa näistä liittyy millään tavalla kauneuteen. Suurimpana alana sen sijaan toimii teknologia. Koska kilpailua on siis kohtalaisen vähän, on kauneusalan startup-yrityksellä hyvät mahdollisuudet menestyä. Menestyminen vaatii kuitenkin kovaa työtä ja paljon markkinointia.

Sijoittajien mielipiteet kauneudenhoitoalaan liittyen

Sijoittajat suhtautuvat kaksijakoisesti kauneudenhoitoalaan. Toiset pitävät sitä menestyksekkäänä alana, jolla on hyvät mahdollisuudet kasvaa. Jotkut yrittäjät eivät kuitenkaan edes harkitse sijoittavansa kauneudenhoitoon, sillä sen ajatellaan olevan jopa turhaa. Turhaa se ei kuitenkaan ole. Sen todistaa jo se, että suomalaiset käyttävät säännöllisesti kampaajan, kosmetologin ja meikkaajan palveluita. Suomalainen kauneusalan startup-yritys pystyy siis pärjäämään hyvin Suomessa sekä tavoittelemaan mahdollisesti suurempaa asiakaskuntaa. Näin toiminta voi laajentua useille paikkakunnille, jolloin myös yrityksen liikevaihto kasvaa. Tässä päästäänkin käsiksi startup-yrityksen peruskäsitteisiin. Liikevaihdon tulisi kasvaa melkein räjähdysmäisesti, jotta yritys voi menestyä ja saada jatkoa työlleen.

Kauneudenhoitoon sijoittavien määrä on kasvussa ulkomailla. Muutamien viime vuosien aikana se on kasvanut jopa 30 prosenttia, mikä on hurja määrä. Sijoittajat ovat siis ottaneet kauneudenhoidon tosissaan ja huomanneet sen olevan kannattava bisnes. Toivon mukaan sama tulee tapahtumaan myös Suomessa. Toki Suomi on selvästi monien muiden maiden perässä tässä asiassa. Sijoittajien innostuminen olisi kuitenkin ensisijaisen ratkaisevaa kauneudenhoitoalan yrityksille. Jos aloitteleva yritys pystyy saamaan suuren rahoittajan, on toiminnan aloittaminen helpompaa ja yrittäjä pystyy keskittymään vapaasti itse toimintaan ja sen kehittämiseen. Yrittäjän tulee kuitenkin olla aktiivinen ja pyrkiä löytämään alasta kiinnostuneita sijoittajia. Se onnistuu verkostoitumalla ja pitämällä yhteyttä mahdollisimman monen sijoittajan kanssa. Yritysmaailmassa kumppanit ovat ensiarvoisen tärkeitä.