Onko start up -yritys aina kasvuyritys?

 

Media kiinnostui start up -yrityksistä siinä vaiheessa, kun osa yrityksistä osoittautui menestystarinoiksi. Yhä enemmän alkoi tulla tarinoita yrityksistä, jotka oli käynnistetty kaveriporukalla autotallin nurkassa ja joista muutamassa vuodessa tuli isoja voittoa tahkoavia, kansainvälisiä yhtiöitä.

Kasvuyrityksellä tarkoitetaan yritystä, joka muutamassa vuodessa pystyy kasvattamaan liikevaihtonsa ja tuloksensa moninkertaiseksi. Kriteerinä kasvulle voidaan käyttää myös henkilöstön määrän kasvua. Tämän takia yhteiskunta on kiinnostunut juuri kasvuyrityksistä; työllisyystilannetta parantaisi olennaisesti, jos yhä useammat pienet ja keskikokoiset yhtiöt osoittautuisivatkin kasvuyrityksiksi. Perinteisistä pk-alan yrityksistä on usein ollut työllistäjiksi parhaimmillaankin vain muutamille kymmenille ihmisille. Kasvuyrityksessä työllistyminen on perinteiseen yritykseen nähden moninkertaista.

On huomattava, että kasvuyritys ja start up -yritys eivät välttämättä ole synonyymit. Start up -yritykset ovat usein uuteen teknologiaan ja digitaalisuuteen perustuvia, mutta periaatteessa myös perinteisen alan yritys voi osoittautua kasvuyritykseksi, jos tuotteelle on laaja kysyntä ja myynnin volyymia pystytään kasvattamaan nopeasti, muutamassa vuodessa.

Moni menestyvistä start up -yrityksistä on nimenomaan kasvuyritys, jos kuluttajat ovat verkkoympäristössä. Esimerkiksi sovellus- ja pelialalla puhutaan sadoista miljardeista potentiaalisista käyttäjistä. Jos taas yrityksen markkinat ovat paikalliset, kieleen sidotut eikä myynti ole netissä kansainvälistä, yrityksestä ei voi tulla kasvuyritystä. Siksi kotimaisten innovaatioiden tulisikin pyrkiä suoraan kansainvälisille markkinoille. Tällaisesta onkin hyvää näyttöä. Muutama vuosi sitten kotimainen kalastustarvikkeita valmistama Rapala nousi hyvään vauhtiin myös kansainvälisesti.

Sijoittajatoiminta on keskeinen osa kasvuyritysten syntyä. Sijoittajat lähtevät potentiaalisina pitämiinsä yrityksiin voiton toivossa. Uusista tulokkaista kotimaisella innovaatiokentällä maininnan ansaitsee vauvojen unipatjoja kehittävä Familings. Vauvan uneen tuudittava patja on menestynyt hyvin rahoituskierroksilla. Se keräsi kahdessa päivässä 300 000 euroa rahaa.

Moni kasvuyrityksistä kuitenkin kaatuu syystä tai toisesta. Liiallinen painotus rahoituksen keräämiseen voikin olla pois varsinaiselta tuotteen myyntityöltä. Nykykäsityksen mukaan yrityksen pitäisi keskittyä siihen, että kassavirta saadaan mahdollisimman nopeasti positiiviseksi. Kasvuyrityskään ei selviä ilman myyntituloja. Todellinen kasvu on mahdollista vain maksavaa asiakaskuntaa kasvattamalla.